ဘယ်လိုလဲကွ၊ လူယုတ်မာ အကြမ်းဖက်ခေါင်းဆောင် မ.အ.လ ရ၊ အခုရက်ပိုင်းမှာ တရုတ်ကြီးရော မင်းရော လှုပ်ရှားကြ ပြာယာခတ်ကြလို့ပါလား။ ထူးခြားဖြစ်စဥ်တွေ ဖြစ်နေကြဟန်တူပါရဲ့။
တရုတ်က မြန်မာနိုင်ငံဆိုင်ရာ တရုတ်သံအမတ်ကို အပြောင်းအလဲ လုပ်လိုက်တယ်။ ဒီနောက် နိုင်ငံခြားရေး ဝန်ကြီးက ထိုင်းနိုင်ငံမှာ လုပ်မယ့် မဲခေါင် - လန်ချန် အစည်းအဝေး တက်ရောက်ဖို့ အသွား မြန်မာနိုင်ငံကို ဝင်လာတယ်။ မင်းနဲ့ရော၊ အာဏာရှင်ဟောင်း ဗိုလ်သန်းရွှေနဲ့ရော တွေ့ဆုံသွားတယ်။ မင်းနဲ့တွေ့ဆုံတာကတော့ အခိုက်အတန့် အာဏာသိမ်းထားတဲ့ အကြမ်းဖက်ခေါင်းဆောင် ဖြစ်တာမို့ တွေ့ဆုံတယ် ဆိုတာ ထားလိုက်ပါတော့။ ဗိုလ်သန်းရွှေနဲ့ ဘာလို့ တွေ့ရတာလဲ။ လိုအပ်လို့လားကွ၊ ဗိုလ်သန်းရွှေက သမိုင်းမှာ နာမည်ဆိုးနဲ့ ကမ္ပည်းထိုး ပြီးဆုံးသွားပြီပဲ။ မင်းကို ကာ/ချုပ်ရာထူး လွှဲအပ်ပေးထားခဲ့လို့ မင်းရဲ့ အန္တေဝါသိက ဆရာလို့များ ထင်မှတ်ယူထားလေရော့သလား မပြောတတ်ဘူး။
ဒါထက် ကြုံကြိုက်လို့ ဖြတ်ပြီး ပြောရအုံးမယ်။ အခုတလောက မင်းက အစည်းအဝေးတွေမှာ နှစ်နာရီလောက် ပြောမယ့်စကားကို စကားတွေ ဖောင်းပွ ချာလပတ်ရမ်းပြီး လေးနာရီလောက် ဖြစ်သွားအောင် ပြောနေတယ်ဆိုကွ။ ပြီးတော့ အကြောင်းအရာနဲ့ မသက်ဆိုင်တဲ့ မင်းရဲ့ ကိုယ်ရည်သွေး တီးလုံးတွေကိုလည်း မကြာခဏ ထည့်ထည့် ပြောနေတယ်ဆို။ အဲဒါနဲ့ပတ်သက်ပြီး မင်းကို စိတ်ပညာရှင်တွေက နာဆစ်စစ် (narcissists) ရောဂါ စွဲကပ်နေပြီလို့ ပြောဆို သုံးသပ်နေကြလေရဲ့။ နာဆစ်စစ်ရောဂါဆိုတာကို အရှင်းလင်းဆုံးနဲ့ နားလည်လွယ်အောင် ပြောရရင်တော့ အခြောက်တိုက် ဘဝင်မြင့်နေတဲ့ ရောဂါပေါ့ကွာ။
အဲဒီလို နာဆစ်စစ် စွဲကပ်နေတဲ့ လူတစ်ယောက်က ဗိုလ်သန်းရွှေကို အန္တေဝါသိက ဆရာသဖွယ် မှတ်ယူထားပါ့မလား။ ငါ့မှာ ကာ/ချုပ်အရည်အချင်း ရှိလို့ ကာ/ချုပ် ဖြစ်လာတာလို့ ထင်မှတ်ထားပေလိမ့်မယ်။
စဥ်းစားစရာက အဲဒီလို နာဆစ်စစ် စွဲကပ်နေတဲ့ လူတစ်ယောက်က ဗိုလ်သန်းရွှေကို အန္တေဝါသိက ဆရာသဖွယ် မှတ်ယူထားပါ့မလား။ ငါ့မှာ ကာ/ချုပ်အရည်အချင်း ရှိလို့ ကာ/ချုပ် ဖြစ်လာတာလို့ ထင်မှတ်ထားပေလိမ့်မယ်။ ပြီးတော့ ဒင်းကိုယ်ကို ကာ/ချုပ်ရာထူးသာမက သမ္မတရာထူးနဲ့ပါ ထိုက်တန်တယ်လို့ ဇွတ်ချည်း အထင်ရောက်နေတာကလား။ အခြောက်တိုက် ဘဝမြင့်နေတတ်တဲ့ ရောဂါပါဆို။ အဲဒီမှာ သခင်စိုးကြီးရဲ့ စကားကို ငှားပြောရရင် 'လူထုက လူထု မဟုတ်ဘဲ လဒူတွေ' ဖြစ်နေလို့သာ ယာယီသမ္မတ (တာဝန်) အဖြစ် ကိုယ့်ကိုယ်ကို ပြန်ခန့်အပ်ပြီး ဖြေသိမ့်နေရတာကလား။ တကယ်လို့ ရွေးကောက်ပွဲသာ ကျင်းပနိုင်ခဲ့ရင်လား၊ လွှတ်တော်သာ ခေါ်နိုင်ရင်လား ဧကန် သမ္မတ ကျိန်းသေ ဖြစ်လာလိမ့်မယ်လို့ မျှော်လင့်ထားဟန် တူပါရဲ့။ ဒါကြောင့် ဒင်းတို့က အန္တိမ ရည်မှန်းချက်ဟာ ရွေးကောက်ပွဲဖြစ်တယ်လို့ ပြောနေတာပေါ့။
ဝမ်ယိက မဲခေါင် - လန်ချန် စည်းဝေးမှာ မြန်မာ့အရေးကို စည်းတွေ ဘာတွေ တားပေးလို့ပါလား။ ဒို့နိုင်ငံကို တရုတ်ရဲ့ ပြည်နယ်တခုလို့ ထင်မှတ်နေလေရော့သလားပဲ။ ဒီအစည်းအဝေးမှာ အကြမ်းဖက် အဖွဲ့အစည်းရဲ့ နိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီး ဆိုသူလည်း တက်ရောက်ပါရဲ့။ ဒါပေမဲ့ ခွန်းတုံ့ပြန်ဖို့ ပါးစပ်များ မပါလေရော့သလား၊ ဒါမှမဟုတ် ပါတဲ့ ပါးစပ်ကိုများ တခုခုနဲ့ ထိုးထည့်ပြီး ပိတ်ဆို့ထားလိုက်လေသလား မပြောတတ်ပါဘူး။ ဒီအတိုင်း နှုတ်ပိတ် နှုတ်ဆိတ်နေခဲ့တယ်။ အံ့ရော...။
ဟော ... အခု ရွှေလီမြို့နိုင်ငံတော် လုံခြုံရေးကောင်စီက TNLA ကို တိုက်ပွဲတွေ ချက်ချင်း ရပ်တန့်ဖို့၊ မရပ်တန့်ဘူး ဆိုရင် အကျိုးဆက်တွေ ဖြစ်ပေါ်လာနိုင်တယ်။ အဲဒီ ဖြစ်ပေါ်လာတဲ့ အကျိုးဆက်တွေကို TNLA က တာဝန်ယူရမယ်လို့ ခြိမ်းခြောက်လာတာ တွေ့ရပြန်တယ်။
တခါ သူ့နိုင်ငံ ပြန်ရောက်တော့ ဝမ်ယိက မြန်မာနိုင်ငံဆိုင်ရာ ကုလသမဂ္ဂ သံအမတ်နဲ့ တွေ့ဆုံခဲ့ပြန်တယ်။ ဒီ့နောက် အမေရိကန် လုံခြုံရေးဆိုင်ရာ သံတမန်နဲ့ တွေ့ဆုံပြီး မြန်မာ့အရေး ဆွေးနွေးခဲ့တယ်လို့ သိရတယ်။ ဟော ... အခု ရွှေလီမြို့နိုင်ငံတော် လုံခြုံရေးကောင်စီက TNLA ကို တိုက်ပွဲတွေ ချက်ချင်း ရပ်တန့်ဖို့၊ မရပ်တန့်ဘူး ဆိုရင် အကျိုးဆက်တွေ ဖြစ်ပေါ်လာနိုင်တယ်။ အဲဒီ ဖြစ်ပေါ်လာတဲ့ အကျိုးဆက်တွေကို TNLA က တာဝန်ယူရမယ်လို့ ခြိမ်းခြောက်လာတာ တွေ့ရပြန်တယ်။ [ဒီခြိမ်းခြောက်စာဟာ အတု ဖြစ်တယ်လို့လည်း သတင်းဌာနတခုက ၁.၉.၂၀၂၄ နေ့မှာ တင်ထားတာ တွေ့ရပါတယ်။] အဲဒါတွေက ဒို့နိုင်ငံနဲ့ ပတ်သက်ပြီး တရုတ်ကြီးရဲ့ လှုပ်ရှားနေပုံအထွေထွေ ဖြစ်ပါတယ်။
အေးလေ အခြောက်တိုက် ဘဝမြင့်နေတဲ့ အသုံးမကျတဲ့ ဒင်းတို့တတွေ အရှက်မရှိ အာဏာသိမ်းယူထားတော့လည်း အခြားနိုင်ငံတွေရဲ့ ထိပ်ပုတ်ခေါင်းပုတ်မှုကို ခံနေကြရတာပေါ့။
အဲဒီမှာ လူယုတ်မာ အကြမ်းဖက် ခေါင်းဆောင် မ.အ.လ ရေ မင်းကရော ဘာတွေများ ပျာယာခတ်နေသလဲ။ လားရှိုး ရ.မ.ခ လက်လွှတ်လိုက်ရ ကတည်းက မင်းတယောက် မျောက် ငါးပိကိုင်မိသလို ဖြစ်နေတာတော့ မဖုံးနိုင် မဖိနိုင်အောင်ပါပဲ။ အခုလည်း တောင်ငူ၊ မန္တလေး၊ ပဲခူး စတဲ့ မင်းနေပြည်တော်ဟောင်းတွေ သွားပြီး တပ်တွင်းစည်းရုံးရေး ပြုလုပ်သလိုလိုနဲ့ ယတြာတွေ သွားလုပ်နေတာ ဆိုကွ။ အရည်အချင်း အစွမ်းအစ မရှိတော့လည်း ယတြာပဲ အားကိုးအားထား ပြုရမှာပေါ့။
"နန်းမြို့ပြိုကျ ဂျပုကြွ" ဆိုတာ မင်း သေဆုံးမယ့် သဘော၊ ပြုတ်တော့မယ် ဆိုတဲ့ သဘောပေါ့ကွာ။ "စိန်ဖူးမြေခ မန္တလေးကျ" ဆိုတာက လ.ပ.ခ လည်း ရ.မ.ခ လို လက်လွှတ် ဆုံးရှုံးရတော့မယ် ဆိုတဲ့ သဘော။
တလက်စတည်း ပြောရအုံးမယ်။ မင်းတစ်ယောက် မန္တလေး နန်းမြို့တွင်းထဲ ရောက်တော့ နန်းမြို့ရိုးကြီး ပြိုကျသတဲ့၊ တခါ အမရပူရ မြို့နယ်ထဲက စွယ်တော်စေတီကို သွားရောက် ဖူးတော့ အမရပူရ မြို့နယ်ထဲကပဲ တောင်သမန် ကျောက်တော်ကြီးဘုရားက စိန်ဖူးတော် မြေခသတဲ့လေ။ တိုက်တော့ တိုက်ဆိုင်မှုပေါ့ကွာ။ ဒါပေမဲ့ မင်းအတွက်တော့ တိုက်ပဲတိုက်ဆိုင်လွန်းတဲ့ သွေးပျက်ချင်စရာချည်း ဖြစ်နေမှာ အမှန်ပဲလို့ ထင်မိပါရဲ့။ ဒါထက် ဒို့များရဲ့ နောက်ဆုံး ဘုရင် သီပေါမင်း နန်းကျတော့ မန္တလေး ကျောက်တော်ကြီးဘုရားက စိန်ဖူးတော် မြေခသွားဖူးတယ်လို့ မှတ်သားဖူးရဲ့။
ပြီးတော့ တဘောင်လို စကားတွေလည်း ပျံ့နှံ့လာတယ်။ ဘာတဲ့ "နန်းမြို့ပြိုကျ ဂျပုကြွ" "စိန်ဖူးမြေခ မန္တလေးကျ" တဲ့လေ။ မင်း သွေးပျက်မယ်ဆိုလည်း ပျက်လောက်ပါရဲ့။ ဒို့ပြည်သူတွေက မင်းကို မင်းအရပ် ပေမမီ ဒေါက်မမီ ဖြစ်နေတာမို့ အစွဲပြုပြီး "ဂျပု" လို့ ခေါ်ကြသကွ။ ဒီတော့ "နန်းမြို့ပြိုကျ ဂျပုကြွ" ဆိုတာ မင်း သေဆုံးမယ့် သဘော၊ ပြုတ်တော့မယ် ဆိုတဲ့ သဘောပေါ့ကွာ။ "စိန်ဖူးမြေခ မန္တလေးကျ" ဆိုတာက လ.ပ.ခ လည်း ရ.မ.ခ လို လက်လွှတ် ဆုံးရှုံးရတော့မယ် ဆိုတဲ့ သဘော။ ခုဆို တော်လှန်ရေးတပ်တော်တွေက သပိတ်ကျင်း၊ စဥ့်ကူးတို့ကို သိမ်းပိုက်ထားနိုင်လာကြပြီ။ မန္တလေးကို ခြိမ်းခြောက်လာနေပြီ။
စစ်တပ်အထိုင်ချရင် မင်းတို့က ဘုရားကျောင်းကန်၊ စာသင်ကျောင်းတွေနဲ့ ပြည်သူတွေရဲ့ အထပ်မြင့်အဆောက်အအုံတွေမှာ ချတတ်ကြတယ်။ တော်လှန်ရေးတပ်တွေက တိုက်ခိုက်လာရင် ဘုရားကျောင်းကန်၊ စာသင်ကျောင်းတွေပါ မကျန်အောင် တိုက်ခိုက်ကြတယ်ပေါ့လေ။
မင်းတို့ကလည်း မန္တလေးတောင်ပေါ်ကနေ အမြောက်လက်နက်ကြီးတွေ အထိုင်ချ တပ်ဆင်ပြီး ခုခံစစ်အတွက် ပြင်ဆင်ထားကြတယ် ဆိုကွ။ အဲဒါပဲ မင်းတို့က standard army ကြီးပါလို့ ကြွေးကြော်ထားသေးရဲ့။ စစ်ကို စစ်နဲ့တူအောင် မတိုက်ခိုက်ဘူး။ အောက်တန်းကျလှတဲ့ နည်းလမ်းတွေကို အသုံးပြုနေကြတယ်။ ဟုတ်တယ်လေကွာ။ စစ်တပ်အထိုင်ချရင် မင်းတို့က ဘုရားကျောင်းကန်၊ စာသင်ကျောင်းတွေနဲ့ ပြည်သူတွေရဲ့ အထပ်မြင့်အဆောက်အအုံတွေမှာ ချတတ်ကြတယ်။ တော်လှန်ရေးတပ်တွေက တိုက်ခိုက်လာရင် ဘုရားကျောင်းကန်၊ စာသင်ကျောင်းတွေပါ မကျန်အောင် တိုက်ခိုက်ကြတယ်ပေါ့လေ။
ခုဆို အာရက္ခတပ်တော်က မြို့တော် စစ်တွေကို တိုက်ခိုက်သိမ်းပိုက်တော့မယ်။ အဲဒီမှာ မင်းတို့က မြို့နေပြည်သူလူထုကို ထွက်ခွင့်မပေးဘဲ ပိတ်ဆို့ထားကြတယ်။ ပြည်သူလူထုကို လူသားဒိုင်းအဖြစ် အောက်တန်းကျကျ ပြုမူထားတဲ့ သဘောပဲ။ မှတ်မိသေးတယ်၊ အာဏာသိမ်းခါစ အချိန်ကပေါ့။ မင်းတို့ အကြမ်းဖက်အဖွဲ့အစည်းတွေက သေနက်တွေတကားကားနဲ့ လမ်းတလျှောက် အသံဗုံးတွေ ပစ်ဖောက်ပြီး လက်နက်မဲ့ အပြစ်မဲ့တဲ့ ပြည်သူတွေကို "သေရဲတဲ့ကောင်တွေ ထွက်ခဲ့" လို့ ကြိမ်းမောင်း စိမ်ခေါ်ခဲ့ကြတာလေ။
အခု လက်နက်ကိုင် ပြည်သူ့တပ်တော်တွေရဲ့ အလှည့် ရောက်လာပြီ။ "သေရဲတဲ့ ကောင်တွေ ထွက်ခဲ့" လို့ ပြန်စိမ်ခေါ်နေကြပြီ။ သတ္တိရှိရှိ ထွက်လိုက်ကြစမ်းပါ။ စစ်ကို စစ်နဲ့တူအောင် တိုက်ခိုက်ကြစမ်းပါ။
ဒါ့အပြင် နိုင်ငံရဲ့ တိုးတက်ရေး အနေအထားကလည်း ဘာမှ မျှော်လင့်စရာ မရှိလောက်အောင် ဟိုး အောက်ဆုံးထိအောင် ကျဆင်းသွားပြီ။ ပြည်သူတွေရဲ့ ဘဝကလည်း အနာဂတ်မဲ့စွာ ရှင်သန်နေကြရတယ်။
ဒီမှာ လူယုတ်မာ အကြမ်းဖက်ခေါင်းဆောင် မ.အ.လ ရေ အာဏာ စတင်သိမ်းလိုက်တုန်းကတော့ မင်းကို ကျားမြီးဆွဲတဲ့သူလို့ သတ်မှတ်ကြတယ်ကွ။ ဆင်ခြင်တုံတရားမဲ့ မိုက်တဲ့သူပေါ့လေ။ အခု အာဏာသိမ်းထားတာ သုံးနှစ်ကျော် လေးနှစ်တွင်းရောက်လာပြီ၊ မင်းတို့ မျှော်လင့်ထားတဲ့ အရာတွေလည်း တခုမှ အောင်မြင်အောင် မစွမ်းဆောင်နိုင်ခဲ့ဘူး။ ဒါ့အပြင် နိုင်ငံရဲ့ တိုးတက်ရေး အနေအထားကလည်း ဘာမှ မျှော်လင့်စရာ မရှိလောက်အောင် ဟိုး အောက်ဆုံးထိအောင် ကျဆင်းသွားပြီ။ ပြည်သူတွေရဲ့ ဘဝကလည်း အနာဂတ်မဲ့စွာ ရှင်သန်နေကြရတယ်။ ဒါပေမဲ့ မင်းကတော့ စာနာမှုကင်းမဲ့စွာနဲ့ မင်းတို့ စစ်အာဏာရှင် တစု အာဏာတည်မြဲမှု အတွက် ကြိုးစားအားထုတ်နေဆဲ။ ဒီတော့ မင်းဟာ ဆင်ခြင်တုံမဲ့ မိုက်မဲတဲ့သူ ဖြစ်ရုံမက လူယုတ်မာတယောက် ဖြစ်နေပြီ။
လူမိုက်တစ်ယောက်ကို လိမ္မာယဥ်ကျေးအောင် သွန်သင်ဆုံးမ ဟောပြောလို့ ရနိုင်ပေမဲ့ လူယုတ်မာတယောက်ကိုတော့ ဘယ်လိုမှ လိမ္မာယဥ်ကျေးလာအောင် နားချပြောဆိုလို့ မရတော့ပါဘူး။ ဒါကြောင့်လည်း ဒို့ပြည်သူတွေဟာ စစ်အာဏာရှင် အမြစ်ပြတ်ရေး ဆိုတဲ့ တော်လှန်ရေးကြီးကို ဘဝတွေ အသက်တွေ ပေးဆပ်ပြီး ညီညီညွတ်ညွတ်နဲ့ ကျော်ဖြတ်နေကြတာပေါ့ကွာ။ ဒါပေမဲ့ အချောင်သမား တသိုက်ကတော့ အကြမ်းဖက်အဖွဲ့အစည်းကြီး မပြိုနိုင်ပါဘူး၊ ရွေးကောက်ပွဲနဲ့ ရုန်းထွက်နိုင်မယ်လို့ ပြောနေကြဆဲပါပဲ။
မင်းတို့ လက်လွှတ်လိုက်ရတဲ့ မြို့တွေက စျေးတွေ ကျောင်းတွေ ဆေးရုံတွေကို လေယာဥ်နဲ့ ဗုံးကြဲချနေတယ်။ နယ်မြေ ပြန်လည် စိုးမိုးနိုင်ပါသလား။ ပျက်စီးရေးအတွက် ဖျက်ဆီးရေး လုပ်ငန်းသက်သက်ပဲလေ။ အဲဒီအချက်တွေဟာ စစ်ရာဇဝတ်မှုတွေပါပဲ။
ခုဆို မင်းတို့ လက်လွှတ်လိုက်ရတဲ့ မြို့တွေက စျေးတွေ ကျောင်းတွေ ဆေးရုံတွေကို လေယာဥ်နဲ့ ဗုံးကြဲချနေတယ်။ နယ်မြေ ပြန်လည် စိုးမိုးနိုင်ပါသလား။ ပျက်စီးရေးအတွက် ဖျက်ဆီးရေး လုပ်ငန်းသက်သက်ပဲလေ။ အဲဒီအချက်တွေဟာ စစ်ရာဇဝတ်မှုတွေပါပဲ။ ယုတ်မာမှုသက်သက်ပဲပေါ့။ ပြီးတော့ ဘယ်တိုင်းတစ်ပါးမှ ကျူးကျော်လာတာ မရှိဘဲ မင်းတို့အာဏာ တည်မြဲဖို့အတွက် လူငယ်တွေကို အတင်းအဓမ္မ လက်နက်ကိုင်ခိုင်းပြီး သေတွင်းပို့နေတာလည်း ယုတ်မာမှုတွေပါပဲ။ ခုဆို လူရွယ် လူကြီးတွေပါ မချန် ပြည်သူ့လုံခြုံရေးအတွက် ဆိုပြီး လက်နက်ပါ တပ်ဆင်ပေးအုံးမယ် တဲ့။
ဒီမှာ မင်းတို့ အာဏာ တည်မြဲဖို့အတွက် ဘယ်လောက်ပဲ အကြောင်းတရားတွေ ညာလှိုင်း သွတ်သွင်းပြီး အုပ်ချုပ် အုပ်ချုပ်၊ ဒို့ပြည်သူတွေရဲ့ မေတ္တာတရားကို ရရှိအောင် မစွမ်းဆောင်နိုင်ရင်တော့ မင်းတို့ အာဏာ တည်မြဲရေးဆိုတာ ခွေးရူးကောင်းစား တမွန်းတည့်ဖြစ်မှာ အသေအချာပါပဲ။ အခုတော့ ဒို့ပြည်သူတွေက မင်းတို့ စစ်အာဏာရှင် အကြမ်းဖက်သမားတွေကို အသည်းပေါက်အောင်ထိ အော့နှလုံးနာ။ စစ်အာဏာရှင် အမြစ်ပြတ်တော်လှန်ရေး မုချ အောင်ရမယ်။
~~~~
Ngwe Maung Than is an independent media and advocacy group committed to human rights and federal democracy in Myanmar. It publishes news reports, features, commentaries, interviews and analyses on the Nway Oo Revolution, as well as music and literature that reflect and promote human rights, federal democracy, peace, and justice in Myanmar through its digital platforms.
ထုတ်ဝေတဲ့ စာစောင်များကို ပုံမှန် ရယူ ဖတ်ရှုနိုင်ပါသည်။