Human Rights Myanmar Spring Revolution Ethnic Affairs Yatha Publication & Resources

စစ်​ဘောင်ကျယ် ဒီမိုက​ရေစီ မရ​သေးလည်း လမ်း​ကြောင်းမှန်​ နေဖို့ပဲ လိုတာပါ (Opinion)

နိုင်ငံတကာစာနယ်ဇင်း​တွေမှာ Lament of Democracy ဆိုပြီး ဒီမိုက​ရေစီဆုတ်ယုတ်ကျဆင်းလာတာ​တွေအပေါ် ရေးကြသားကြတာတွေ ရှိပါတယ်။ ဒီမိုက​ရေစီတမ်းချင်း ဆိုပါ​တော့။ ဒီတ​လော ဆိုရှယ်မီဒီယာမှာ ရှမ်းအထင်က ရ နိုင်ငံ​ရေးသမားတစ်ဦး တင်လိုက်တဲ့ ပိုစ့်တစ်ခုနဲ့ ပါတ်သက်လို့လည်း ပြောစရာတချို့ ရှိလာတာ ဖြစ်ပါတယ်။ 

 

Lament of a Shan politian လို့ပဲ သုံးလိုက်ရင် ကောင်းမလားပါပဲ။ သူ​ပြောတာက​တော့ မြန်မာနိုင်ငံမှာ ဒီမိုက​ရေစီ ကျင့်သုံးနိုင်ပါ့မလားဆိုတဲ့​ မေးခွန်းကို စစ်​ဘောင်ကျယ်သရွေ့​တော့ ဒီမိုက​ရေစီ ကျင့်သုံးနိုင်မယ် မထင်ဘူးလို့ ​ဖြေခဲ့ပြီး မြန်မာမှာ ဖက်ဒရယ်စနစ် ကျင့်သုံးနိုင်ပါ့မလားဆိုတဲ့ မေးခွန်းကို​တော့ ဒီမိုက​ရေစီ​တောင် မရ​သေးပဲ ဖက်ဒရယ်ဆိုတာက​တော့ အ​ဝေးကြီးပါလို့​ ဖြေခဲ့တာ ​တွေ့ရပါတယ်။ 

 

စစ်​ဘောင်ကျယ်ရင် နိုင်ငံ​ရေး​ဘောင် ကျဥ်းတယ်၊ ဒီမိုက​ရေစီပြီးမှ ဖက်ဒရယ်လာလို့ ရမယ်ဆိုတာ​တွေက ယေဘူယျ အမှန်တရား​တွေသာ ဖြစ်ပြီး အမြဲမှန်​နေတဲ့၊ ပကတိသစ္စာတရား​တွေ မဟုတ်ပါဘူး။ 

 

သူ​ပြောတာကို မှားသလားလို့ဆိုရင် မှားတယ်လို့တော့ မဆိုနိုင်ပါဘူး။ မှန်သလားဆိုရင်​တော့လည်း မမှန်ပါဘူး။ အ​ကြောင်းက​တော့ လက်​တွေ့သွား​နေတဲ့ နိုင်ငံ​ရေးလမ်း​ကြောင်း​တွေနဲ့ လွဲ​ချော်​နေလို့ပါပဲ။ စစ်​ဘောင်ကျယ်ရင် နိုင်ငံ​ရေး​ဘောင် ကျဥ်းတယ်၊ ဒီမိုက​ရေစီပြီးမှ ဖက်ဒရယ်လာလို့ ရမယ်ဆိုတာ​တွေက ယေဘူယျ အမှန်တရား​တွေသာ ဖြစ်ပြီး အမြဲမှန်​နေတဲ့၊ ပကတိသစ္စာတရား​တွေ မဟုတ်ပါဘူး။ 

 

နောက်တစ်ခုက​တော့ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေ အပါအဝင် ပြည်တွင်းမှာရှိတဲ့ အချို့​သော နိုင်ငံ​ရေးအင်အားစု အားလုံး လမ်း​ပျောက်​နေတဲ့ သ​ဘောလည်းပါ​နေတာ ဖြစ်တယ်။

     

သမိုင်း​ကြောင်း​တွေအရ​ ပြောကြမယ်ဆိုရင် လွတ်လပ်​ရေး ကြိုးပမ်းစဥ်ကာလကစလို့ ရှမ်းပြည်က နိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေရဲ့ အခန်းကဏ္ဌဟာ အထင်အရှား ရှိခဲ့ပါတယ်။ 

 

သမိုင်း​ကြောင်း​တွေအရ​ ပြောကြမယ်ဆိုရင် လွတ်လပ်​ရေး ကြိုးပမ်းစဥ်ကာလကစလို့ ရှမ်းပြည်က နိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေရဲ့ အခန်းကဏ္ဌဟာ အထင်အရှား ရှိခဲ့ပါတယ်။ ပင်လုံစာချုပ် ချုပ်ဆိုရာမှာ ရှမ်းအရပ်ဖက်က (ဒီ​ခေတ်အ​ခေါ်) နိုင်ငံ​ရေးတက်ကြွသူ​တွေရဲ့ ဆောင်ရွက်ကြိုးပမ်းမှု​တွေက အများကြီး အ​ထောက်အကူ ဖြစ်​စေခဲ့တာပါ။ 

 

၁၉၆၁ ခုနှစ် ဇွန်လ မှာ တောင်ကြီး ပြည်နယ်​ပေါင်းစုံညီလာခံ ကျင်းပခဲ့တယ်။ အဲဒီမှာ ပြည်နယ်​များ ညီညွတ်​ရေးအဖွဲ့ ဖွဲ့ဖို့၊ ပြည်​ထောင်စု အမျိုးသားညီလာခံ ကျင်းပ​ရေး စတာ​တွေဟာ ပြည်​ထောင်စု ဝန်ကြီးလည်းဖြစ်၊ ရှမ်းပြည်နယ် ဥက္ကဋ္ဌ စပ်ခွန်ချိုက သဘာပတိအဖြစ် တာဝန်ယူ ​ဆောင်ရွက်ခဲ့တာပါ။ 

 

နောက်ပိုင်းမှာ ပြည်နယ်များ ညီညွတ်​ရေးအဖွဲ့က ပြည်​ထောင်စုစစ်စစ် (FEDERAL) မူဆိုတာကို ရေးဆွဲခဲ့တယ်။ နောက် ၁၉၆၂ ခု ​ဖေ​ဖော်ဝါရီလ ၂၄ ရက်ကစပြီး ရန်ကုန် ပြည်လမ်း အသံလွှင့်ရုံ အသစ်ကြီးမှာ ပြည်နယ်ပြည်မ နှီးနှောဖလှယ်ပွဲကြီးဆိုတာကို ကျင်းပခဲ့တယ်။ အဲဒီမှာ ဖက်ဒရယ်မူကို စပ်ခွန်ချိုက အ​သေးစိတ် ရှင်းလင်းတင်ပြခဲ့တာပါ။ 

 

မဆလ​ခေတ်မှာ ဖက်ဒရယ်မူကို အကြီးအကျယ် နှိပ်ကွပ်​တော့ သူတို့နဲ့ ချင်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေ ပိုပြီး နှိပ်ကွပ်ခံခဲ့ရပါတယ်။ 

 

 

ခြုံ​ပြောရင် ၁၉၆၂ ခု မတ်လ ၂ ရက် ဗိုလ်ချုပ်​နေဝင်း အာဏာမသိမ်းမီ အချိန်အထိ တိုင်းရင်းသား နိုင်ငံ​ရေး လှုပ်ရှားမှု အားလုံး​လောက်မှာ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေက ဦး​ဆောင်တဲ့​နေရာမှာ ရှိခဲ့တာ ဖြစ်ပါတယ်။ မဆလ​ခေတ်မှာ ဖက်ဒရယ်မူကို အကြီးအကျယ် နှိပ်ကွပ်​တော့ သူတို့နဲ့ ချင်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေ ပိုပြီး နှိပ်ကွပ်ခံခဲ့ရပါတယ်။ 

 

ဒီလိုနဲ့ နဝတ​ခေတ်​ ရောက်​တော့ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးပါတီဟာ NLD ပြီးရင် ဒုတိယ အင်အားအကြီးဆုံးပါတီ ဖြစ်လာပါတယ်။ ၁၉၉၀ ရွေး​ကောက်ပွဲမှာ NLD ပါတီပြီးရင် ဒုတိယ မဲအများဆုံး ရခဲ့တဲ့ပါတီ ဖြစ်ပါတယ်။ နဝတ​ခေတ် တ​လျောက်လုံး ဖိနှိပ်ခံရမှု​တွေမှာ NLD လောက် နီးပါး ခံခဲ့ရတာပါပဲ။

 

သူတို့က​တော့ စိန်​ကျော့ ပြည်သူ့စစ်ခေါင်း​ဆောင် ကိုင်ဖတို့ရဲ့ တိုက်တွန်းမှုနဲ့ ​ပေါ်လာတဲ့ SNDP ပါတီပါပဲ။ သူတို့ဟာ စစ်တပ်နဲ့ နီးစပ်မှု ရှိသလို တဘက်မှာလည်း လက်နက်ကိုင်ထဲက RCSS နဲ့ နီးစပ်မှု ရှိတယ်လို့ ဆိုကြပါတယ်။ 

 

၂၀၁၀ ရွေး​ကောက်ပွဲမှာ​တော့ SNLD ရော၊ NLD ပါ ၀င်မပြိုင်ခဲ့​ပေမယ် ရှမ်းပါတီအသစ်တစ်ခု ​ပေါ်လာပါတယ်။ သူတို့က​တော့ စိန်​ကျော့ ပြည်သူ့စစ်ခေါင်း​ဆောင် ကိုင်ဖတို့ရဲ့ တိုက်တွန်းမှုနဲ့ ​ပေါ်လာတဲ့ SNDP ပါတီပါပဲ။ သူတို့ဟာ စစ်တပ်နဲ့ နီးစပ်မှု ရှိသလို တဘက်မှာလည်း လက်နက်ကိုင်ထဲက RCSS နဲ့ နီးစပ်မှု ရှိတယ်လို့ ဆိုကြပါတယ်။ 

         

၂၀၁၆ ခုနှစ် အောက်တိုဘာလမှာ ကျင်းပတဲ့ ပထမအကြိမ် ပြည်​ထောင်စု ငြိမ်းချမ်း​ရေး ညီလာခံမှာ စာတမ်း​တွေ ဖတ်ကြားခဲ့ကြရာမှာ  SNDP ကိုယ်စားလှယ်က ဘယ်လို စိတ်ကူးတင်ပြချက်​တွေ ရှိပါ​စေ ၂၀၀၈ အတိုင်းပဲ လက်ခံကြရမှာ ဖြစ်တယ်လို့​ ပြောတာပါ။ နောက် SSPP လက်နက်ကိုင်အဖွဲ့ကတော့ ဗမာပြည်နယ် ဖွဲ့စည်း​ရေးကို ဦးစား​ပေး တင်ပြပါတယ်။ အခု အာဏာသိမ်းပြီး နှစ်နှစ်​ကျော်အကြာ လွန်ခဲ့တဲ့ တစ်နှစ်​လောက်ကလည်း SSPP ကိုယ်စားလှယ်က ဗိုလ်ချုပ်ရာပြည့်တို့နဲ့​ တွေ့ရာမှာ ဒီအဆိုကိုပဲ ထပ်တင်သွားတာ​ တွေ့ရပါတယ်။ နှစ်ကြိမ်လုံးမှာ တင်တဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်ကလည်း တ​စ်ယောက်ထဲပါပဲ။ ပင်လုံညီလာခံ အစုလိုက်​ ဆွေး​နွေးပွဲ​တွေမှာ စစ်တပ်နဲ့ RCSS ကြားမှာပဲ ခွဲထွက်​ရေးကိစ္စ အငြင်းပွား​နေကြတာလို့ သိရတာ ဖြစ်တယ်။ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးပါတီ​တွေရဲ့ အာ​ဘော်​တွေ​ ပျောက်​နေခဲ့တာပါ။ 

          

ဒီမှာ​ တွေ့ရတာက ၂၁ ရာစုပင်လုံမှာ လူမျိုးစုံက ကိုယ်စားပြု တင်ပြသူ​တွေ ပါဝင်ခဲ့ကြတာပါ။ စုစု​ပေါင်း စာတမ်း ၇၂ စောင် ဖတ်ခဲ့ကြတာမှာ SSPP နဲ့ SNDP တို့ရဲ့ တင်ပြချက်က အခြား​သော တိုင်းရင်းသားများနဲ့ အ​တော် ကွာဟ​နေတာ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီမှာ တွေ့ရတာက အဲဒီကတည်းက ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးဟာ ခေတ်အ​ခြေအ​နေကို အပြည့်အဝ မထင်ဟတ်နိုင်​တော့ဘူးဆိုတာ တွေ့နိုင်တာပါပဲ။

 

သူပြောတာက နွေဦး​တော်လှန်​ရေးနဲ့ ကြားကာလမှာ ပြည်သူ​တွေမှာ အ​ရေးကြီးဆန္ဒ နှစ်ခုရှိတယ်လို့ နားလည်​ကြောင်း၊ တစ်ခုက အာဏာရှင်စနစ်က​နေ လွတ်​မြောက်လိုတဲ့ဆန္ဒ၊ နောက်တစ်ခုက​တော့ အသိမှတ်ပြုခြင်း မခံရတဲ့ လူမျိုးများ အသိအမှတ်ပြု ခံယူလိုမှု၊ တန်ဖိုးထားမှု လိုချင်​သောဆန္ဒဆိုပြီး ဖြစ်ပါတယ်။ 

 

တိုင်းရင်းသားလူမျိုးများရဲ့ အနာဂါတ် မြန်မာနဲ့ ပတ်သက်တဲ့အမြင်​တွေ ကောက်ခံခဲ့တာ ကိုလိုနီ​ခေတ်ကတည်းက ရှိခဲ့ပါတယ်။ အဲဒါက​တော့ ၁၉၄၇ မတ်လက​နေ ဧပြီ​လလောက်အတွင်း ကောက်ယူခဲ့တဲ့ ရီးစ်ဝီလျံ အစီရင်ခံစာပါ။ ဒုတိယက​တော့ အ​ပေါ်မှာ​ပြောခဲ့တဲ့ ၂၀၁၆ ခုနှစ်မှာ ကျင်းပခဲ့တဲ့ ၂၁ ရာစု ပင်လုံညီလာခံပါ။ ဒီနှစ်ခုကြားမှာ အမြင်​တွေ ကွာဟကုန်တာ​ တွေ့ရပါတယ်။ မူလက နိုင်ငံ​ရေး နိုးကြားမှု နိမ့်​နေတဲ့ လူမျိုး​တွေအားလုံးက အရင်နဲ့ မတူ​တော့တာပါ။ နိုင်ငံ​ရေး နိုးကြားမှု မြင့်တာနဲ့အမျှ​ တောင်းဆိုမှု​တွေ မြင့်လာတာပါ။ 

 

အဲဒီ ၂၀၁၆ က​နေ အခု  ၂၀၂၄ ကြားမှာတောင် ထပ်ပြီး​ ပြောင်းလဲ တိုးတက်လာတာ​တွေ ရှိ​နေပါ​သေးတယ်။ တ​စ်နေ့ကပဲ KIA ဗိုလ်ချုပ်ဂွန်​မော်ရဲ့ မှတ်ချက်ဆိုတာ​လေး​ တွေ့လိုက်​သေးတယ်။ သူပြောတာက နွေဦး​တော်လှန်​ရေးနဲ့ ကြားကာလမှာ ပြည်သူ​တွေမှာ အ​ရေးကြီးဆန္ဒ နှစ်ခုရှိတယ်လို့ နားလည်​ကြောင်း၊ တစ်ခုက အာဏာရှင်စနစ်က​နေ လွတ်​မြောက်လိုတဲ့ဆန္ဒ၊ နောက်တစ်ခုက​တော့ အသိမှတ်ပြုခြင်း မခံရတဲ့ လူမျိုးများ အသိအမှတ်ပြု ခံယူလိုမှု၊ တန်ဖိုးထားမှု လိုချင်​သောဆန္ဒဆိုပြီး ဖြစ်ပါတယ်။ 

 

ရှမ်း လက်နက်ကိုင် နှစ်ဖွဲ့လုံးကို ရှမ်းလူထုက မကြိုက်​နေတာလဲ အဲဒါ​တွေပါပဲ။ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေ လမ်း​ပျောက်​နေတာလဲ အဲဒါ​ကြောင့်ပါပဲ။ 

 

အဲ​တော့ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးသမားများ​ကော အဲလိုအမြင်မျိုး ရှိကြပါရဲ့လား၊ ကြက်မကြီးက ကြက်သား​ပေါက်​လေး​တွေကို အ​တောင်နဲ့ အုပ်ထားသလို ရှမ်းပြည်နယ် တစ်ခုလုံး ငါ့ဟာလို့များ ထင်​နေတုန်းလား၊ အခုထိ ၈ ပြည်နယ်မူက မတက်​သေးတာ အဲဒီလိုအမြင်​တွေ​ကြောင့်ပါပဲ။ ရှမ်း လက်နက်ကိုင် နှစ်ဖွဲ့လုံးကို ရှမ်းလူထုက မကြိုက်​နေတာလဲ အဲဒါ​တွေပါပဲ။ ရှမ်းနိုင်ငံ​ရေးသမား​တွေ လမ်း​ပျောက်​နေတာလဲ အဲဒါ​ကြောင့်ပါပဲ။ 

 

ဒီအချိန်မှာ အမြင်​တွေ​ ပြောင်းပြီး နွေဦးတော်လှန်​ရေးနဲ့ အမီလိုက်ခဲ့မယ်ဆိုရင် ဆောင်းပါးအစမှာ တင်ပြခဲ့သလို lament တွေ တမ်းချင်း​၊ ငိုချင်း​တွေ တွေ ဖြစ်​နေစရာ မလိုတော့ဘူး​ပေါ့။ ဗမာလူထုက​တော့ စစ်အာဏာရူး​တွေလို ဗမာပြည်ဟာ ငါ့ဟာလို့ အစကတည်းက မယူဆခဲ့ကြပါဘူး။ အဲလို အ​တွေးမသိမသာရှိခဲ့တဲ့ ပါတီဆိုတာ​တွေ ရှိခဲ့ရင်လည်း အခု​ပြောင်းလဲသွား​နေပါပြီ။ အရှိန်အဟုန် ပြင်းပြင်းနဲ့ ချီတက်​နေတဲ့ နွေဦးမှာ တစ်ခန်း တစ်ကဏ္ဍအ​နေနဲ့ ပါဝင်​နေကြပါပြီ။ ဒါ​တွေသာ နားလည်လက်ခံရင် စစ်​ဘောင်ကျယ်လို့ ပြဿနာ မရှိသလို ဒီမိုက​ရေစီ မရ​သေးလို့လည်း ဖက်ဒရယ်အတွက် စိုးရိမ်စရာရှိ​တော့မှာ မဟုတ်​ကြောင်း ပြောပြလိုက်ရပါတယ်။    ။ 

~~~~

မင်း​ဇေယျာဦး

About Us

Ngwe Maung Than is an independent media and advocacy group committed to human rights and federal democracy in Myanmar. It publishes news reports, features, commentaries, interviews and analyses on the Nway Oo Revolution, as well as music and literature that reflect and promote human rights, federal democracy, peace, and justice in Myanmar through its digital platforms.

Follow Social


Contact Mail

[email protected]
[email protected]

Subscribe For News Latter

ထုတ်ဝေတဲ့ စာစောင်များကို ပုံမှန် ရယူ ဖတ်ရှုနိုင်ပါသည်။